Profilprodukter

Vad är profilprodukter och vad används de till?

Vad är profilprodukter och vad används de till?

I korthet kan profilprodukter förklaras med en produkt som ett företag har satt ett tryck på för att profilera (marknadsföra) sitt företag. Det kan i princip vara vad som helst men eftersom de ska tillverkas i större upplagor och delas ut till kunder, leverantörer m.m. behöver de ha ett relativt lågt pris.

Produkter för marknadsföring

Profilprodukter är alltså produkter som har som syfte att marknadsföra ett företag. Samtidigt är det inte en direkt marknadsföring så som sker i TV, radio eller i annonser. Det är istället ett sätt att sprida sitt varumärke och stärka hur kunderna ser på det.

Ett exempel är godis med företagets budskap eller loga på omslaget. Detta godis kommer knappast skapa fler kunder direkt knutna till att någon ätit godiset. Men det kan skapa en god känsla kring ett varumärke. Dessutom skapas en positiv bild när företaget kan ge ut godis på event eller fester.

Exempel på vanliga profilprodukter

Vilka profilprodukter som köps mest varierar något över tid. Detta inte minst beroende på vad som är populärt i samhället och vilka nya produkter som tryck kan appliceras på.

  • Kläder

I detta fall kallas det för profilkläder och dessa har samma funktion som övriga profilprodukter. Det kan både vara de anställda som har dessa på sig likväl som att kunder får dem att använda på sin fritid.

  • Pennor

En av de absolut vanligaste profilprodukterna är reklampennor. Mycket billiga att tillverka samtidigt som de kan användas i vardagen, på jobbet eller ges bort.

  • Vattenflaskor

Även detta är billigt att tillverka, ger en stor yta för företagets tryck och uppskattas av de personer som får dem. Kan lika gärna ges till den som vill spara pengar och ha med sig eget kolsyrat vatten till jobbet som de som tränar mycket och uppskattar en fräsch och snygg vattenflaska.

  • Väskor

Väskor är lite dyrare profilprodukter. Men självklart är det skillnad på en avancerad kabinväska mot en enkel tygpåse. En fördel med väskor är den stora tryckytan som finns samt att trycket visas upp tydligt för människor i ens närhet när väskan används.

Behövs denna marknadsföringsväg?

Det är svårt att mäta hur stor effekt som profilprodukter ger gällande ett företags marknadsföring. Men det gäller även för många andra marknadsföringsvägar. Samtidigt bör man se på helheten. Hur skapas ett varumärke? Hur får kunderna en positiv bild av företaget?