Ginzas historia är verkligen del av musikens historia: Ginzas grundare bodde långt borta från en skivbutik och beställde under hela sin ungdom sina LP-skivor via så kallade postorderföretag som tog musiken ända till hans hem. När kasettbanden kom kunda man spela in musiken istället, enkelt och smidigt från sina egna LP-skivor, radion och kompisars musiksamlingar. Musiken blev med andra ord lätt tillgängligare. Eftersom grundaren behövde pengar för körkort och hade all sin musik på kassettband beslöt han att sälja hela sin samling av LP-skivor. Och skivorna gick snabbt åt! På så sätt skapades idén om postorderföretaget Ginza Musik AB: Ett brett sortiment av LP-skivor för rimliga priser som levereras direkt till din dörr. I den här texten berättar vi mer om Ginza.
Från Garage till ett utbud på 230 000 varor
Men det visade sig vara svårare än grundaren hade planerat: Skivbolagen han kontaktade ville inte sälja sina skivor till honom eftersom han inte hade en riktig skivbutik. Det här var tiden innan e-handeln och om de bara visste hur framtiden skulle se ut skulle deras svar nog varit annorlunda. Som tur vart löstes problemet med hjälp av en kompis och några lånade block med ordersedlar. Och skivbutikerna klagade aldrig igen: Idag har Ginza ett lager på 30 000 artiklar och varje vecka levereras cirka 15 000 paket. Utöver de 30 000 varorna som finns i lagret finn det cirka 200 000 varor som går att beställa med leverans som tar några dagar extra. Med andra ord har Ginza ett enormt utbud av skivor! Namnet kom till eftersom grundaren ”tyckte det var coolt”. Låten ”Ginza Lights” spelades in av The Ventures under en Japanturné och Ginza är Tokyos största affärs- och nöjesgata. Försäljningen startade i ett garage där kunderna kunde komma i stort sett dygnet runt. Lokalen blev väldigt känd i Sverige som ”Ginzas Garage”. Samma garage finns fortfarande kvar och är idag del av Ginzas lager.
Mot framtiden
Att vara en skivbutik, även om man är det via posten, kan inte vara lätt. Som vi alla vet har skivan förändrats mycket de senaste 50 åren: Från LP-skivor till kassettband till CD-skivor. Även videon har förändrats och idag finns knappt VHS, utan bara DVD-skivor. Och idag finns Netflix och Spotify som nästan har utrotat hela den fysiska handeln med film och musik. Den digitala utvecklingen har tagit över och man får se vart den leder. Ginza följer med i utvecklingen och utvecklas med den.